Az antiszemitizmus elleni küzdelmet az oktatás eszközén keresztül lehetőség szerint minél fiatalabb korban érdemes elkezdeni. Számos olyan informális oktatási projekt létezik, amely különböző módszertanok segítségével próbál meg eredményt elérni ezen a téren. Ugyanakkor ezek a projektek általában egymástól elkülönülve működnek, nem egységes koncepció alapján épülnek fel és egy- egy alkalomra, iskolai látogatásra koncentrálódnak. Emiatt a hatékonyságuk csökken, és nehezen mérhető, rövid- és hosszú távú hatásuk még mindig nem kellő mértékben feltétlenül optimális. A középiskolai tananyagnak pedig összességében nem része a zsidósággal kapcsolatos ismeretek átadása, ha mégis, akkor az általában főleg a holokausztra koncentrál, ami sok esetben hatásában kontraproduktív.
Az Újvilág elnevezésű oktatási projekt a nem feldolgozott holokauszt- örökségről, előítéletekről, radikalizációról és zsidó identitásról kívánt meg átadni információt a programban résztvevő diákoknak. A Tom Lantos Intézet szakmai vezetésével és támogatásával egy komplex oktatási projekt jött létre, amelynek elemei egy konkrét koncepció mentén épültek egymásra: magába foglalta az Újvilág című előadás megtekintését, az azt követő drámapedagógiai foglalkozást és 2-3 héttel később a Haver Alapítvány által tartott foglalkozást. Az oktatási csomag minden részéhez mérési eszközt társítottunk, amely interjúkat, részt vevő megfigyelést, illetve kérdőíves adatfelvételt is jelentett. Mindezek alapján a következőkben egy rövid szakirodalmi áttekintő után a projekt koncepcióját, felépítését, illetve annak tapasztalatait, eredményeit kívánjuk összefoglalni a hasonló kezdeményezésekben résztvevők és a tágabb értelemben vett érdeklődő közönség számára.